Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 253 550 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Śmigłowce dla polskiej armii - które najlepsze?

wtorek, 11 października 2016 11:08
Skocz do komentarzy

Na początek mała uwaga: nie ma polskiego producenta. Mielec i Świdnik należą do zagranicznych producentów. Airbus z kolei w ramach offsetu miał otworzyć montownię będącą 5 punktem europejskiej produkcji - co moim zdaniem tworzy nowe miejsca pracy anieżeli tylko rozwija już istniejące.

 

Tyle tytułem wstępu. Przejdźmy do analizy czystych danych technicznych. W szranki przetargu stanęły śmigłowice Sikorsky S-70i Black Hawk, AugustaWestland AW149 oraz Airbus H225M Caracal.

 

Wspólną cechą jest fakt, że każda z tych maszyn ma zastosowanie wojskowe. W przypadku AW149 oraz H225M może być też zastosowanie medyczne, czego niestety nie można powiedzieć o S70i. Jak dla mnie to duży plus, bo po wycofaniu ze służby stricte wojskowej śmigłowiec mógłby zasilić pogotowie lotnicze lub wojskowe służby medyczne. Plus dla AW149 oraz H225M, minus dla S70i.

W przypadku kosztów zakupu Caracal jest dwukrotnie droższy od pozostałych konkurentów. Olbrzymi minus. Czy jego cechy równoważą cenę zakupu? Sprawdźmy...

Śmigłowiec wojskowy ma przewozić żołnierzy. Ilu więc wciśniemy do S70i? 14... W przypadku produktu AugstaWestland może wejść na pokład 18 chłopa. Airbus zabierze 29. Nieodwołalnie plus na rzecz francuskiej maszyny.

 

Maksymalny zasięg maszyny jest istotny z kilku względów. Polska jest relatywnie rozległym krajem, więc dobrze by było, żeby nasze wojsko nie musiało się zatrzymywać na Shellu po paliwo i hot-doga. Jak więc wyglądamy z zasięgiem? S70i to 248 mil morskich (jedna mila to 1,85 km czyli niecałe 460 km). Mało trochę, z Krakowa do Szczecina nie dolecimy :( AW149 może przelecieć 540 mil morskich (999 km). Dwukrotnie więcej od Black Hawk! A Caracal? 723 mile morskie (1337 km). Zdecydowanie zwycięża w tej kategorii Airbus.

 

Na co patrzymy kupując samochód? Ile pali... W przypadku śmigłowców przyjmuje się za wyznacznik koszt (w $) przelotu jednej mili morskiej. AW149 w tym wypadku wygrywa z kosztem 5$ na każdą milę. H225M to koszt 5,57$. S70i to kolosalnie większe spalanie z kosztem 8,71$! Wygrywa AW149.

 

Prędkość przelotowa jest mierzona w węzłach. Pozwolę sobie od razu ją przeliczyć. Zaczniemy od Caracala, który może lecieć z prędkością 260 km/h. Black Hawk osiąga 275 km/h, natomiast AugustaWestland 277 km/h. Plusy dla tych dwóch ostatnich.

 

Prędkość wznoszenia wyrażana jest w stopach na minutę (fpm). Black Hawk może się wznosić z prędkością 700 fpm. Dobrze czy źle? Cóż, H225M osiąga prędkość wznoszenia 1460 fpm. Znów dwukrotnie lepszy wynik. Ale wygrywa AW149 z wynikiem 2000 fpm.

 

Porównywanie pojemności baku paliwa jest raczej pozbawione sensu - gdyż jest wypadkową kosztów przelotu jednej mili morskiej oraz zasięgu, co oznacza że w i w tym wygrywa Caracal z 671 galonami pojemności (S70i - 360; AW149 - 450).

 

Z dostępnych danych można jeszcze bez problemów porównać maksymalny ciężar ładunku każdego śmigłowca. Tutaj przeliczę podaną wartość w funtach na kilogramy. S70i zabiera 3 628 kilogramów. AW149 może wziąć 1 359 kilogramów (tylko?!), z kolei H225M ma pakowność aż 5 336 kilogramów! Plus dla francuzów.

 

Co do uzbrojenia to nie bardzo jest co porównywać, obecne technologie pozwalają na wiele różnych konfiguracji, zarówno zwiększających zasięg jak i siłę ognia, więc wszystko jest uzależnione od teatru i charakteru działań śmigłowca.

Z kwestii wizerunkowych bez wątpienia mamy popularność Black Hawków, głównie za sprawą Hollywood. Tu plus dla S70i.

Kwestię pochodzenia firmy produkującej też należy poruszyć. S70i to Amerykanie. Kraj, który tak nas kocha, że daje nam swoją tarczę antyrakietową (w którą Rosjanie już wycelowali swoje pociski balistyczne), ale nie chce nam znieść wiz. AW149 to dzieło włoskie, więc to firma unijna. Airbus to Francuzi, czyli firma unijna. Jak dla mnie plus dla H225M oraz AW149.

 

Sprawdzenie broni w działaniu to inna historia. Tu trzeba by sięgnąć po naprawdę wiele złożonych i często utajnionych danych. Dlatego nie będę tego przytaczał tutaj, bo nie mam pełnego obrazu sytuacji.

 

Czas na podsumowanie plusików.

Caracal: ++++++ (sześć)

AW149: +++++ (pięć)

Black Hawk: +++ (trzy)

Ja tu widzę, że dużym faworytem powinien być produkt francuski. Nasz Minister Obrony Narodowej jednak już zapowiedział wyposażenie sił specjalnych w najgorszy w tym zestawieniu śmigłowiec. Niestety zerwano wszelkie negocjacje z Airbusem, więc najprawdopodobniej tylko Black Hawk wejdzie na wyposażenie naszego wojska. Kiepsko, że będzie to maszyna niezdolna do bezpośrednich lotów po całym kraju. A najbardziej żal mi żołnierzy, którzy nie dostają najlepszego sprzętu tylko i wyłącznie w imię negowania wszelkich działań poprzedniej ekipy rządzącej.

Podziel się
oceń
9
0


Komentarze do wpisu

Skocz do dodawania komentarzy

Zapamiętaj Nick

Zapamiętaj Blog

Wstaw emotikona

Akceptuję regulamin i zobowiązuję się do przestrzegania jego postanowień.

czwartek, 22 czerwca 2017

Licznik odwiedzin:  980 201  

Kalendarz

« czerwiec »
pn wt śr cz pt sb nd
   01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

O moim bloogu

Młody (coraz mniej), ambitny (coraz więcej) człowiek z własnymi poglądami. Nie korzystam z jednego źródła, nie ufam bezwarunkowo tylko jednej stronie, w każdej sytuacji staram się patrzeć na...

więcej...

Młody (coraz mniej), ambitny (coraz więcej) człowiek z własnymi poglądami. Nie korzystam z jednego źródła, nie ufam bezwarunkowo tylko jednej stronie, w każdej sytuacji staram się patrzeć na punkt widzenia innych i na tym opieram swoją opinię.
Czasem bezkompromisowo, czasem łagodnie.

schowaj...

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 980201

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl